Hoppa till sidans innehåll

Förbundsseriekonferens med italiensk dessert

28 AUG 2019 15:46
I helgen anordnades årets förbundsseriekonferens för alla lag i de högsta herr- och damserierna.. I år var Virtus Bolognas tidigare sportchef Marco Martelli inbjuden för att tala italiensk talangutveckling och klubborganisation.
  • Skapad: 28 AUG 2019 15:46

Förbundsseriekonferensen tjuvstartades av ett extra förbundsmöte där Strategi 2025 – svensk basket styrdokument för de närmaste sex åren – klubbades. Eftersom alla ligaföreningar har rösträtt vid förbundsmötet var alltså många redan på plats när tävlingsansvarig Olle Lundén hälsade alla välkomna efter lunch.

Konferensen inleddes med flera informationspunkter med allt från Brexitkonsekvenser till Basketettan Final Four. Leydy Luna Gogolin, Thomas Göransson och Johannes Wohlert var uppe på scen och talade förutom nämnde Olle Lundén som framhåller vikten av denna konferens.

- Förutom informationen är konferensen inte minst ett utmärkt tillfälle för alla deltagare att få ett ansikte på varandra och oss på förbundskansliet. Det går alltid mycket lättare att kommunicera i telefon eller via mail om man har träffats på riktigt, säger Olle Lundén.

Tillfällen för detta gavs mellan passen och självklart senare på kvällen. Ett mycket uppskattat inslag var passet med domaren Fedja Serhatlic. En viktig diskussion som togs upp handlade om samspelet mellan olika roller i svensk basket. Det är viktigt att vi alla har respekt för den uppgift som varje person har.

Fedja blev inbjuden för att visa på domarens situation i samspelet. Det blev en bra diskussion där kontentan är att spelarna spelar, domarna dömer…

 

Lördagen avslutades även med att generalsekreterare Johan Stark gav sin bild av svensk baskets nuläge och vart han ser att vi behöver komma.

 – Jag tycker det är oerhört viktigt att vi får bättre tryck i de saker vi gör, och för att det ska hända måste det vara tydligare vem som ansvarar för vad. Om det är oklart blir det lätt konflikter och förväntningar på varandra som inte är synkade. Om alla har sina tydliga roller men samtidigt kommunicerar mycket med varandra kan vi verkligen nå de gemensamma mål vi har satt upp, sade Johan Stark.

 

Söndagen inleddes med att Johannes Wohlert höll ett pass om publikrekrytering. I början visades undersökningen från Upplevelseinstitutet som visar att intresset för att konsumera basket växer tydligt. Bland 15-29-åringar är basket den fjärde mest populära sporten.

Med en bakgrund i Uppsala Basket samt numera ansvarig för landslagsarrangemangen framhöll Wohlert vikten av att varje klubb har en tydlig identitet, något folk kan känna för oavsett om man vinner eller förlorar eller vilken division man spelar i. Vid sidan av detta krävs också ett skifte i tankesättet kring vem man spelar för. Vill man ha mycket publik krävs det att man sätter publiken i fokus och försöker att göra saker på ett sätt som gör att de känner sig välkomna men också triggade.

Slutligen talades det om storytelling och att våga kommunicera emotionellt med flera exempel från sportvärlden.

Att säkerställa att alla som vill köpa en biljett till en match kan göra det när de vill är en god startpunkt. För detta krävs en digital plattform med försäljning på nätet. När det är på plats kan marknadsföringen av matcherna starta och allt det ni gör i sociala medier kan leda till att biljettförsäljningen ökar.

 

Marco Martelli

 

Konferensen avslutades med att Marco Martelli talade om hur italienska klubbar ser på talangutveckling samt vilka system som finns på plats i Italien för att främja talangutveckling.

Marco nämnde bland annat att det finns ett system med utbildningsersättning men också ekonomiska premier till de förbundsserieklubbar som satsar på att spela unga spelare. Pengarna tas från ligaklubbarna och omfördelas senare för att gynna en långsiktig talangutveckling i landet.

Vill man på allvar utveckla framtida elitspelare kan en ligaklubb inte ha mer än en eller två prospekt i truppen samtidigt. Det kräver så pass mycket resurser att det riskerar att inte bli någonting alls om det finns fler. Det ställer därför höga krav på att ”rätt” spelare väljs ut.

Martelli beskrev processen i ungdomslaget, prövotiden hos herrarna och de olika test och utvärderingar som gjordes av spelarna vid uttagningen till herrlaget. Vi pratar inte nu om en try out en helg utan om flera års noggrann uppföljning på individnivå av flera spelare.

Vinsten av att få fram en lokal spelare som stjärna i representationslaget är enorm enligt Martelli. Kring denna spelare och hans steg mot eliten kan en fantastisk berättelse skapas om klubben och dess kultur, något som binder fans ännu närmare.

Martelli kom också in på vikten av att skapa en klubbkultur. Hitta en hall som är ert ”hem” som ni dekorerar i era klubbfärger, även om det bara är en hörna i en kommunägd hall så är det bättre än ingenting. Att ha en röd tråd i hur man spelar och tränar formar också en klubbkänsla som är oerhört viktig för att vara relevant.

 

Avslutningsvis är det värt att framhålla den positiva och proaktiva stämning som rådde. Det finns en slags kollektiv tillförsikt och även om denna konferens självklart också finns till för att påtala problem och utmaningar så görs detta i ett positivt syfte, nämligen att vi ska bli bättre.

Skribent: Johannes Wohlert
Epost: This is a mailto link


facebook twitter-icon YouTube icon button Instagram-icon 

  

 

Min_Match_Banner_Nej_200X200

feucph3c1

Postadress:
Svenska Basketbollförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +4686996000
E-post: This is a mailto link

Se all info