Skip to content
 

Bakom kulisserna: Isac – spindeln i nätet

Nyhetsartikel

Publicerad 2024-08-27

I vår pågående artikelserie får vi en djupare inblick i hur vårt contentcrew arbetar för att dokumentera och sprida passionen för svensk basket. Den här gången pratar vi med Isac Solinaw, en erfaren content creator som har spelat en stor roll i utvecklingen av våra sociala medier de senaste åren. Här delar han med sig av sina erfarenheter, utmaningar och tips för framtida content creators.

Den kreativa processen: Från idé till färdigt inlägg

Han beskriver sin kreativa process som något som idag sitter i ”ryggmärgen”. “Det går på sekunder från att jag får inspiration till att jag vet hur inlägget och inläggstexten ska se ut. Men ska försöka bryta ner det… Inspiration till innehåll kan komma från nästan vad som helst – statistik, aktuella och kommande händelser/matcher, highlights, speciella datum, memes, intervjuer. Ofta har jag en plan för kommande vecka vad jag ska publicera, och skapar utifrån det. Jag har mallar för olika typer av innehåll, som jag kan basera mitt skapande på och på det sättet snabbare bli klar. Även inläggstext har jag ett flöde jag använder, för att snabbare kunna publicera.”

Innehållsval och riktlinjer

Isac följer en noggrant utformad Digital Contentstrategi som han var med och tog fram 2020. “Strategin har varit grunden i arbetet med vårt digitala innehåll de senaste fyra åren och anledningen till vår stora tillväxt och starka siffror. Våra ledord är att fira basket på bästa sätt, lyfta profiler, skapa häftiga och roliga highlights, leva våra värderingar och skapa värde för partners. Våra följare och olika målgrupper spelar stor roll. Varje kanal har olika publik, och vi kan inte publicera exakt samma saker överallt. Ibland handlar det om att justera inläggstexten, ibland justera videon för en specifik kanal, eller att inte publicera alls på en kanal, men på en annan istället. Och självklart analyserar jag vårt innehåll löpande och ser vad som skapar högst engagemang hos våra följare, och försöker skapa mer av det.”

Läs vår contentstrategi här: LÄNK

Hålla sig inspirerad och motiverad

För att hålla sig inspirerad och motiverad gör Isac omvärldsbevakning och följer trender inom och utanför basketvärlden. “Jag följer NBA-lag, stora lag i andra idrotter, contentskapare i helt andra genrer. Jag letar efter vad de gör för innehåll, om det finns någon trend som vi kan hoppa på, nytt sätt att redigera/klippa, grafik som går att ta inspiration av.”

Mindset och filosofi

Isac försöker alltid se saker ur följares perspektiv. “Försöka se utifrån våra följares point-of-view, vad de vill se, och använda samma språk som våra följare.”

Utmaningar och lärdomar

En av de största lärdomarna för honom är att förstå vikten av konsistens och tålamod. “Det är enkelt att drömma om att gå viralt snabbt, men det är inte verkligheten för de flesta. Det handlar om hårt arbete, regelbundet producera innehåll, bygga på det innehåll som går bättre än annat, och ha tålamod. För varje månad, varje år kommer du lära dig saker, snabbare kunna skapa engagerande innehåll – och följare kommer att komma, förr eller senare.”

Det roligaste med jobbet

För Isac, som är en kreativ person, kan han inte tänka sig ett bättre jobb. “Jag älskar att skapa på alla sätt. Skriva, fotografera, filma, designa, redigera, klippa podcasts, marknadsföring, trycksaker, annonsering – det finns ingenting jag inte gjort inom kommunikation. Och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.”

Isacs roll och bakgrund

Han har varit Digital Content Manager på Svenska Basketbollförbundet i fem år och sedan hösten 2022 är han kommunikationskonsult för SBBF. “I båda rollerna har jag ansvar för alla sociala medier och digitala kanaler och dess innehåll. Så huvudansvar för skapande, publicering och planering av innehållet på Svensk Baskets 14 kanaler.” Isac förälskade sig i basket när han var sju år och har spelat fram till han var 22 år. “Jag gick på Sanda Riksbasketgymnasium och spelade i min moderklubb Brahe Basket. Det var även där jag började jobba med kommunikation och innehåll som webbredaktör för Brahes hemsida. Sedan kom sociala medier, jag började jobba med det – och på den vägen är det. Har jobbat med innehållskapande och kommunikation i över 15 år, i ligaklubbar, svenska idrottsorganisationer, basketbutiker, Svenska Basketbollförbundet och för FIBA.”

Tips till en ung Isac och framtida content creators

Hans råd till sitt yngre jag är att förstå att det finns fler vägar än som spelare om man vill jobba med basket. “Jag drömde också om att spela i NBA, proffs och allt som liten. Men det går att jobba med basket på flera olika sätt – coach, domare, kommunikatör, klubbchef, team manager. Ja, det blev inte spel i NBA, men jag har fått möjligheten att jobbat på högsta internationella nivå, Basket-VM, två gånger, som en av tio contentskapare.”

För framtida content creators har Isac tre tips:

  1. Gå på matcher i din närhet – fotografera, filma.
  2. Sitt hemma och redigera, skapa, leka, testa nya saker – Foto, video-edits, grafik.
  3. Skapa Instagram/TikTok-konto och publicera ditt content där, tagga spelare och lag i inläggen så att de kan sprida det. Kolla med föreningar om du kan skapa content för dem, hjälpa till med deras kanaler. Bygg ett ”namn”, skapa kontakter och ha tålamod.

Med dessa insikter från Isac hoppas vi att du har fått en djupare förståelse för hur vi arbetar med att dokumentera och sprida svensk basket. Håll utkik efter nästa artikel i vår serie där vi pratar med fler medlemmar i vårt contentcrew!

Mer från Svensk Basket

Senaste nyheterna

Nyhetsbild

Fullt pådrag när herrlandslaget besökte föreningar i Stockholm

Spelarna från herrlandslaget tog en paus från sin landslagssamling för att besöka fyra olika basketföreningar runt om i Stockholm. Målet var att träffa ungdomarna där de är och fortsätta vara förebilder för nästa generations basketspelare.

Nyhetsbild

U16- och U18-coachstaberna är klara

Sommarens coachstaber för u16 och u18 ungdomslandslagen är nu sammansatta.

Nyhetsbild

EM 2027 till Stockholm

Svenska Basketbollförbundet (SBBF) är stolta över att meddela att Stockholm har valts ut som värdstad för ett gruppspel i Basket-EM 2027 för damer. Beskedet från FIBA Europe är en stor framgång för svensk basket och huvudstaden, och markerar en unik möjlighet att sätta både sporten och staden på den internationella idrottskartan.

Nyhetsbild

Ordförande har ordet

Svensk basket har haft en fantastisk period med framgångar både på och utanför planen. Herrlandslaget besegrade världsmästarna Tyskland, och damlandslaget säkrade en plats i sommarens EM. Basketen växer snabbt i Sverige, vilket skapar både möjligheter och utmaningar. Dessutom har rekordmånga deltagit i utbildningar, vilket stärker sporten ytterligare.

Vi använder data i form av cookies (kakor) för att analysera trafik på vår webbplats. Genom att dela informationen om användningen till våra analyspartners kan vi förbättra din användarupplevelse. Du kan läsa mer och anpassa dina val på vår sida om datahantering och cookies.

läs mer om cookies

Förklaring nödvändiga cookies

Förklaring statistikcookies