Bakom kulisserna: Niclas Jonzon – fingertoppskänslan avgörande
Nyhetsartikel
Publicerad 2024-09-12
I vår artikelserie om teamet bakom landskamperna och de stora eventen har vi nu kommit till Niclas Jonzon, en riktig veteran inom sportpresentation och eventproduktion. Med över 20 år i branschen har Niclas skapat oförglömliga ögonblick för fansen på några av Sveriges största arenor.
Hans resa började som DJ och matchspeaker i Karlstad, men har sedan dess vuxit till att omfatta internationella event i arenor som Globen. Här berättar Niclas om sin passion för att skapa magiska upplevelser, sina bästa minnen, och vad som gör sportpresentation så viktig.
En oväntad början
Niclas väg in i eventproduktion var minst sagt oväntad. “Det började med ett samtal från Johannes Wohlert på Svenska Basketbollförbundet,” berättar Niclas. “De skulle arrangera en stor match mellan Sverige och Turkiet i Globen och behövde någon som kunde ta hand om det tekniska och skapa en oförglömlig atmosfär.” Med sin bakgrund som DJ, matchspeaker och bildproducent var Niclas rätt person för uppgiften. “Jag tog ett möte med Monica Söderberg och berättade om mina erfarenheter, och plötsligt var jag en del av teamet. Det var en chans jag inte kunde missa.”
Från DJ-bås till sportens stora scener
Men Niclas erfarenhet av att skapa atmosfär för publiken började långt tidigare. På 90-talet arbetade han som DJ och matchspeaker inom innebandy i Karlstad. “Redan då älskade jag att förstärka upplevelsen för publiken, även om det då mest handlade om ljud,” säger han. “Jag arbetade som programledare på kommersiell radio och en gammal kompis från innebandyn bad mig att hjälpa till med matcherna. Det var där det började.” Den passionen för ljud och upplevelser ledde snart till större uppdrag, inklusive jobb för Färjestad BK i Elitserien. “När jag flyttade till Stockholm 1999 öppnades ännu fler dörrar, och jag började jobba med olika föreningar här.”
Driven av passion
Vad är det som har hållit Niclas motiverad genom alla år? “Det är upplevelsen man får vara med om när man jobbar, glädjen hos besökaren under eventet,” säger Niclas. “Jag älskar att planera och förbereda allt in i minsta detalj, så att vi kan använda rätt verktyg vid rätt tillfälle under ett event. Och så strävar jag alltid efter att bli bättre, att hitta nya vägar att förbättra det vi gör.” Han betonar hur viktigt det är att tänka utanför boxen och ständigt söka efter nya sätt att förhöja upplevelsen för både spelare och publik. “Det är det som gör jobbet så spännande, att alltid hitta nya sätt att överraska och engagera publiken.”
Minnesvärda ögonblick
När Niclas tänker tillbaka på sin karriär är det några speciella ögonblick som sticker ut. “Sverige-Turkiet i Globen var magiskt. Publiken, atmosfären, allt var perfekt,” minns han. “Det var en av de bästa eventupplevelserna jag har haft, med livekameror på publiken i perfekt synk med musiken och en fantastisk prestation av landslaget.” Ett annat starkt minne är från Hockey-VM i Globen, hans första landskamp för Tre Kronor. “Att se hela arenan klappa i takt till musiken jag valt var oslagbart. Det var ett ögonblick då jag verkligen kände att jag hade hela arenan i min hand.”
En annan minnesvärd händelse var när Niclas arbetade med sin första NHL-match i Globen. “Alla som jobbade med matchen hade flugit in från USA, alla utom jag som var DJ,” säger han. “Sättet de arbetade och förberedde eventet på har jag tagit med mig i mitt arbete sedan dess. Jag jobbade i tre dagar med att klippa ihop musiken exakt som de ville ha den. Varje låt var utvald, men jag fick bestämma när de skulle köras. Det var en lärorik och inspirerande upplevelse.”
Spontana stunder och stolthet
Det är dock inte bara de stora, planerade ögonblicken som gör jobbet speciellt. Niclas minns ett regnavbrott under Speedway-VM i Linköping där han fick hela arenan att sjunga “Twist and Shout” i ösregn. “Det var helt spontant,” säger han. “Jag delade upp arenan i fyra sektioner och fick dem att sjunga med i ösregnet. Det var en fantastisk känsla att se alla bli en del av stunden.”
Ett annat exempel på Niclas förmåga att skapa minnesvärda stunder är från Sverige-Turkiet matchen i Globen. “Vi såg en kille i publiken som körde en grym robotdans. Under en time-out sa jag till kameramannen att leta upp honom igen. Vi fick honom på kuben i nästan en minut, och hela arenan klappade i takt till hans dans. Förbundet trodde att det var planerat, men allt var helt spontant.”
När det kommer till stolthet, lyfter Niclas fram alla de event han har arbetat med. “Jag är stolt över varje enskilt event jag har varit en del av,” säger han. “Varje sport har sin charm och sina unika utmaningar, men det är teamet som gör allt möjligt. Att kunna anpassa sig till de olika sporterna och ändå leverera en högklassig upplevelse är något jag verkligen värdesätter.”
Roll inom basketens event
När det gäller basketens event har Niclas en central roll. “Min roll är att styra eventet,” förklarar han. “Jag är eventproducent och bildmixare, och ansvarar för allt som händer i arenan utanför själva spelet.” Detta inkluderar att koordinera DJ, matchspeaker, eventspeaker och kameramän, samt att styra mediakuben, LED, ljus och ljud. “När Sverige gör mål spelar DJ:n musik, vi klipper kamera ett på jublande publik, kamera två på annan jublande publik, klipper tillbaka till repris och visar spelarens namn på kuben. Det är ett samspel mellan alla delar för att skapa en sömlös och engagerande upplevelse.”
Niclas förklarar hur basketens snabba tempo och korta avbrott kräver en annan typ av alerthet jämfört med andra sporter. “Inom basketen måste man vara mer på hugget. Man vet aldrig hur långa avblåsningarna är, medan man i hockey har mer tid på sig. Det gör basketen särskilt spännande att arbeta med.”
Processen från planering till genomförande
När det gäller att producera ett basket-event börjar processen långt innan matchdagen. “Först ser vi till att vi har alla insålda sponsorpaket på plats,” säger Niclas. “Sedan bygger vi en grundplan för vad vi kan göra under timeouts och längre pauser. Men det är fingertoppskänslan som styr när vi gör vad. Vart är vi i matchen? Hur är stämningen i arenan? Vi vill skapa den bästa upplevelsen, men aldrig på bekostnad av sporten. Det är en balansgång.”
Betydelsen av sports presentation
Varför är då sports presentation så viktig? “Vi är med och skapar helhetsupplevelsen för besökarna,” säger Niclas. “Allt har betydelse. Att vi spelar musik i arenan från det att dörrarna öppnar, att vi filmar uppvärmningen, att vi har kameror på publiken innan matchen. Alla steg bygger upp känslan och presenterar en bra upplevelse för besökaren.” Niclas menar att en väl genomförd sports presentation kan göra att publiken går ifrån arenan med en positiv känsla, även om laget förlorar. “Det bygger en långsiktig relation med publiken och får dem att komma tillbaka.”
Nyckeln till en framgångsrik sports presentation är enligt Niclas att vara lyhörd. “Vi måste förbereda och använda olika inputs vid rätt tillfälle. De insålda sakerna ligger fast, men under timeouts och längre avbrott anpassar vi det vi gör efter stämningen i arenan och situationen i matchen.”
Basketens unika attraktion
När Niclas talar om vad som gör basketen speciell, lyfter han fram närheten till spelet och det snabba tempot. “Basket är coolt. Det är en sport utan skydd, det handlar om kamp och skicklighet,” säger han. “Vi paketerar ljudbilden medvetet för att förstärka coolheten, med en mix av hiphop och RnB.” Han berättar också hur basketens atmosfär och publik skiljer sig från andra sporter. “Basketens publik är ung och engagerad, de vill vara en del av showen. Våra kameramän är snabba och duktiga på att fånga publikens glädje och energi, vilket smittar av sig till hela arenan och skapar en positiv känsla som sitter kvar länge”
Niclas avslutar med att betona vikten av att skapa en helhetsupplevelse. “Det handlar om att bygga upp stämningen och få publiken att känna sig som en del av något större. När vi lyckas med det, då vet vi att vi har gjort ett bra jobb.”
Mer från Svensk Basket
Senaste nyheterna
Digitala träffar för 65+ - En möjlighet för er förening att växa
Svensk Basket arbetar ständigt för att stärka och utveckla sin medlemsbas, och ett av våra viktigaste mål är tillväxt – att VÄXA. Med över två miljoner människor i Sverige som är 65 år eller äldre, finns en stor möjlighet att skapa generationsöverskridande gemenskap och engagemang i er förening. Att inkludera äldre i er verksamhet kan bidra till en ännu starkare sammanhållning och långsiktigt stärkt medlemsantal.
Damlandslagets EM-kvaltrupp uttagen
I mitten av november kan damlandslaget ta ett stort kliv mot EM 2025. Här är de 15 spelare som kallats till EM-kvalfönstret i november, inför matcherna mot Estland och Storbritannien.
Sverige tar ledande roll i kampen mot matchfixning och trakasserier inom basketen
I förra veckan deltog Olle Lundén, tävlingsansvarig SBBF, på SPOC-mötet (Single Point Of Contact) för FIBA i Bratislava. Mötet, som äger rum årligen, samlar representanter från internationella basketförbund för att diskutera avgörande frågor kring matchfixning, hot och trakasserier inom sporten.
Vi vill ge fler barn och unga en meningsfull fritid och goda förutsättningar för en positiv basket- och livsresa.
Svenska Basketbollförbundet deltog under Frihamnsdagarna 2024 i Göteborg. Där höll vi i ett seminarium om vårt sociala hållbarhetsarbete som går under namnet En sportslig chans.