Ny utbildning om barns och ungas hälsa
Nyhetsartikel
Publicerad 2023-06-19
Sverige ska må bättre och det startar med barns och ungas hälsa. I samarbete med Generation Pep har vi därför tagit fram en kostnadsfri digital utbildning om barns och ungas hälsa kopplat till fysisk aktivitet, hälsosam mat och beteendeförändringar.
Genom utbildningen får du grundläggande kunskap om sambandet mellan fysisk aktivitet respektive hälsosam mat och barns och ungas hälsa. Du kommer få lära dig hur barn rör på sig och hur dem äter, om ojämlikhet i hälsa och då med fokus på fysisk aktivitet och hälsosam mat.
Dessutom får du tips på vad du som vuxen kan göra för att främja fysisk aktivitet och hälsosam mat till barn och på så vis bidra till en god och jämlik hälsa för barn och unga i Sverige.
Mer från Svensk Basket
Senaste nyheterna
Sverige tar ledande roll i kampen mot matchfixning och trakasserier inom basketen
I förra veckan deltog Olle Lundén, tävlingsansvarig SBBF, på SPOC-mötet (Single Point Of Contact) för FIBA i Bratislava. Mötet, som äger rum årligen, samlar representanter från internationella basketförbund för att diskutera avgörande frågor kring matchfixning, hot och trakasserier inom sporten.
Vi vill ge fler barn och unga en meningsfull fritid och goda förutsättningar för en positiv basket- och livsresa.
Svenska Basketbollförbundet deltog under Frihamnsdagarna 2024 i Göteborg. Där höll vi i ett seminarium om vårt sociala hållbarhetsarbete som går under namnet En sportslig chans.
Basketligan Special i samarbete med Wilson – officiell boll för de kommande tre säsongerna
Basketligan Special, ligan för spelare med intellektuell funktionsvariation, har inlett ett spännande samarbete med Wilson. Från och med denna säsong kommer Wilson att vara den officiella leverantören av basketbollar till ligan under de kommande tre åren.
En global satsning för att stärka dambasket "Her World, Her Rules" - FIBA
Her World, Her Rules är ett av de största initiativen av FIBA för att främja dambasket och stärka flickors och kvinnor närvaro inom sporten. Kampanjen, som lanserades för att möta den globala ökningen av intresse för dambasket, fokuserar på att erbjuda fler flickor möjligheten att upptäcka basketens glädje och möjligheter, samtidigt som den bidrar till ett starkare samhälle genom att stödja unga tjejers fysiska och mentala utveckling.