För dig som missade den digitala träffen för U14 och U15 coacher
Nyhetsartikel
Publicerad 2024-11-12
Missade du den digitala träffen i oktober för U14 och U15 coacher? Lugn, nu kan du se träffen i efterhand och dessutom läsa en sammanfattning från träffen.
Under en digital träff i oktober höll Maria Modig (ungdomslandslagsansvarig, SBBF), Rikard Aspegren (basketutvecklare, SBBF) och Andrew Pleick (basketutvecklare, SBBF) information för U14 och U15 coacher för att ge en inblick i U15-landslagsverksamheten, zonläger och dess urvalsprocess samt ge tips hur coacherna kan förbereda sina spelare för att bli framtida landslagsspelare. I spelaren nedan kan du se träffen i efterhand.
Sammanfattning av träffen
Landslagsverksamheten som helhet
Det övergripande målet och syftet med hela landslagsverksamheten är att svenska seniorlandslag når framgång på internationella mästerskap.
Ungdomslandslagsverksamhetens syfte är att fostra framtida seniorlandslagsspelare genom att via en selektionsprocess, i vilken de spelare som anses ha bäst förutsättningar att nå europeisk toppnivå som seniorer, ges relevant träning och internationell erfarenhet.
De olika landslagens inriktning:
U15 – utbildning
U15-landslagen är landslagsförberedande verksamhet. Fokus är på att:
- Kartlägga spelarna i åldersgruppen
- Selektera spelare vi tror har största potential att nå seniorlandslaget
- Introducera och förbereda spelare på fortsatt spel med landslaget
U16 och U18 – utveckling
Utvecklingslandslagen syftar till att ge de spelare som bedöms ha bäst förutsättningar att nå seniorlandslagsnivå utbildning inför samt erfarenhet av internationell tävlan.
U20 och seniorlandslagen – prestation
Prestationslandslagen syfte är att samla de bästa spelarna i respektive kategori för träning och tävlan i internationella mästerskap.
För att säkerställa goda resultat över tid måste laguttagning göras med fokus även på spelares framtida kapacitet och behovet av att kontinuerligt försörja seniorlandslagen med internationellt gångbara spelare.
U15 landslagen och zonläger
Under förra säsongen gjorde vi en rad förändringar kring U15-landslagen och dess selektionsprocess. Något vi tänker fortsätta att bygga på kommande säsong.
Likt tidigare år var det zonläger (på sju olika plaster i Sverige, från Luleå till Lund) dit spelare fick anmäla sig och sedan genomföra två träningar. Utifrån dessa två läger togs 24 spelare per kön ut till två läger under sommaren.
Förändrad selektionsprocess
Tidigare har coacherna för U15-landslaget ansvarat för urvalet, men under förra landslagssäsongen tog vi som förbund mer ägandeskap för processen. Bakgrunden till detta är att generellt selekterar ofta coacher mer efter känsla än någon objektiv och strategisk bedömning. Coachens erfarenheter, kunskap och kulturell kontext blir avgörande – inte strategiska val. Skillnaderna i hur framgångsrik denna selektering skiftar därför mycket. Det är en subjektiv bedömning, det kommer vi inte ifrån men kan göras mer eller mindre genomtänkt och framgångsrikt. Vi vill att våra urvalsstrategier är resultatet av medvetna och uttryckliga beslut. Även om det är en ”gissning” vill vi göra det utifrån tydliga parametrar där det är tydligare vad vi letar efter och hur vi gör urval. Detta inte minst för att det har visat sig finns ett samband mellan ländernas uttagningsstrategier och deras prestationer över tid på seniornivå. Därför tog vi fram urvalskriterier och vi bildade en selektionsgrupp som var delaktiga att kartlägga och selektera spelare.
Selektionsgruppen bestod av coacherna för seniorlandslagen, basketutvecklarna, RIG-instruktörer, ungdomslandslagsansvarig och coacherna för U15-landslagen.
Vi utgick från fyra områden när vi har gjorde selekteringen: basketfärdigheter (färdigheter i kontext och beslutsfattning/spelförståelse), mentalt (mental flexibilitet, motivation och attityd/inställning), socialt (ledaregenskaper, coachbarhet, påverkan på gruppen och kroppsspråk) och fysisk (kroppskomposition, styrka, snabbhet, uthållighet och agility).Vi har även vägt in spelarens position idag och möjliga position i framtiden. De fyra områdena har sedan brutits ner till en selektionsmatris som använts i samband med selektionsprocessen. Under dessa zonlägrerna har selektionsgruppen haft fördjupade samtal om spelarna utifrån selektionsmatrisen. Värt att komma ihåg är dock att spelarutveckling är komplext och påverkas av många saker, det finns ett komplext samband mellan de taktiska, tekniska, antropometriska, mognadsmässiga, fysiologiska och psykologiska faktorerna beroende på ålder och mognadsstatus. Det går därför inte att helt se till enskilda parametrar utan man måste väga in en helhet.
Förändrat upplägg för U15-landslagsverksamheten
Vi har tydligare velat uppfylla syftet med U15-landslagen som utbildningslandslag. 24 spelare har fått 14 dagar i landslagsmiljö, uppdelat på två läger. Vi har byggt upp dessa två läger utifrån våra fyra kugghjul i Svensk Baskets ramverket för spelarutveckling. Basketfärdigheter, fysiska färdigheter (genom fystester, fysträning och föreläsningar), mentala färdigheter (föreläsningar) och sociala färdigheter. Spelarna har träffat experter från Riksidrottsförbundets elitstöd som stöttat upp med tester och föreläsningar. Förutom de fyra områdena har ett fokus varit att öka förståelsen hos spelarna vad som krävs för att de ska kunna prestera. Att träning, återhämtning (sömn/vila) och kost behöver vara i balans.
Träningarna har bedrivits i linje med Svensk Baskets ramverket för spelarutveckling. Fokus under basketträningarna har varit att introducera och skapa en förståelse hos spelarna för grundläggande spelprinciper samt att spelarna ska kunna fatta bra beslut även med den höga intensitet och fart i spelet som krävs på internationell nivå. Spelprinciperna är ett första steg att skapa en identitet hur vi spelar inom svensk landslagsbasket. Grunden i spelprinciperna bygger på de basketspecifika färdigheterna i Svensk Basket ramverk för spelarutveckling och de fyra faserna i spelet.
Alla spelare har även fått göra en omfattande självskattning kring deras basketfärdigheter, fysiska färdigheter, mentala färdigheter och sociala färdigheter. Efter självskattningen har respektive spelare tillsammans med landslagscoacherna tagit fram varje spelares primära styrkor (något de bör fortsätta att förstärka) och deras begränsande faktorer (svagheter de behöver förbättra). Dessutom har landslagscoacherna givit råd kring hur de kan jobba med dessa på hemmaplan.
U15 och zonläger 2025
Även kommande sommar kommer uttagning till U15-landslagen att ske via zonläger på olika platser i Sverige. Zonlägrerna kommer äga rum i maj-juni. Det kommer vara en öppen ansökan, där spelarna själva ansöker om att delta. Mer information kring ansökan och detaljer kring U15-landslagen och zonlägrerna kommer i början av 2025.
Medskick
Om vi gör en generell jämförelse (utifrån de senaste årens utvärderingar) mellan de svenska ungdomslandslagen och nationer som presterar bättre än oss på ungdomslandslagsnivå ser vi att bättre nationer:
- är bättre tränade, de orkar mer och återhämtar sig bättre
- de spelar med högre tempo och fattar bättre beslut i fart (med och utan boll)
- de spelar mer fysiskt
Medskick till dig som klubbcoach som vill förbereda dina spelare för kunna spela på landslagsnivå:
Träningsmängd och belastning
Det krävs ökad belastning för att få till utveckling. Det gäller så klart för att bli bättre fysiskt, men även för basketen. Men för att minimera skaderisken vill vi inte öka eller minska belastning per vecka med mer än 10 procent. När vi tränar för mycket, för lika eller ökar belastningen för snabbt så är risken att spelarna överbelastar sig och då åker på skador. Variera belastning vecka-till-vecka och träning-till-träning. Fundera över hur mycket belastning som är lagom, var vaksam när belastningen ökar och ha koll på spelarnas individuella belastning (flera lag, inte spelat match, friluftsdagar, andra idrotter).
Men generellt behöver vi få upp spelarnas totalt träningsmängd. Träningsmängd bör öka successivt år från år (ca. 10-15% per år). Vi får inte vara rädda för att öka träningsvolymen, men däremot som tidigare nämnts fundera över hur vi tränar, att träningen är allsidig och varierad. Ett riktmärke kan vara att man bör träna antalet timmar i veckan som är sin ålder (vilket inkluderar all träning som genomförs, organiserad som spontan). I U14 åldern bör de ha ca. 8-12 timmar organiserad basket (ink. träning och match) i veckan och i U15 åldern ca. 10-14 h timmar organiserad basket i veckan.
Träna för att kunna träna
För att kunna öka den basketspecifika träningen behöver spelarna även träna upp sin allmänna fysisk. Spelarna behöver ha styrka, snabbhet, koordination, rörlighet och uthållighet för att kunna prestera, återhämta sig snabbt och hålla sig skadefria. Spelare i U14-U15 åldern behöver förutom basketträningar som utmanar dem fysiskt även strukturerad och systematisk styrketräning, som i den mån det går bör vara individanpassad.
Träningsmiljön
Även om vi har begränsad med träningstimmar behöver vi fundera vad vi gör med den tiden vi har. Hur utnyttjar vi den tiden vi har på bästa sätt? När spelarna är på träning bör de få vara så aktiva som möjligt. Försök undvik köbildning och var effektiv och smart när och hur du ger feedback och instruktioner till spelarna så att inte ni förlorar dyrbar träningstid. Träningarna bör vara i hög intensitet, utmana varje individ och innehålla beslutsfattning med successivt ökad intensitet. Spelarnas motivation ökar om övningsuppgifterna är så att de precis klarar av dem med din guidning. Är det för lätt eller för svårt så sjunker motivationen och utvecklingen blir sämre. Vi måste också våga ställa krav på våra spelare, att de tar i, och utmana dem även fysiskt, mentalt och socialt.
Tipset är att när du som coach konstruerar en övning på träning utgå du från de fem gyllene principerna i Svensk Baskets ramverk för spelarutveckling.
Spelarutveckling utgår från matchen
Spelarutveckling utgår från spelet – matchen. Det påverkar så klart vad vi väljer att fokusera på under träningarna, men matchen bör även ses som en utvecklingsmiljö som utvecklar och formar spelarna. Det innebär att hur ni väljer att spela kraftigt påverkar spelarna utveckling.
Frågor att fundera på som coach:
- Har vi kortsiktiga resultat i fokus eller tänker vi långsiktigt och att vi vågar utmana spelarna även i matchen?
- Låter vi dem läsa spelet, kunna anpassa sig i match?
- Är ert spel anpassat efter hur modern basket spelas? Dvs. förbereder ert spel och principer i spelet spelarna för vad de kommer möta i framtiden?
- Utmanar vi deras taktiska kunnande?
- Fundera vilken position/roll spelarna kommer/kan ha i framtiden, får spelaren spela och träna i den rollen/positionen idag?
Stödsystem runt den idrottande individen
För att nå till internationell nivå krävs omfattande och systematisk träning över tid. För att det ska vara möjligt krävs att det finns ett stödsystem runt den idrottande individen, ni som coach har en nyckelroll att skapa en god utvecklingsmiljö för spelaren över tid. För att skapa det stödet krävs det:
- Långsiktiga mål och metoder
- Samstämmighet vid kommunikation och stöd
- Prioritering av utveckling framför tidiga resultat
- Individanpassad och fortsatt långsiktig utveckling
Länkar, referenser och mer läsning
Länkar:
- På RF:s webbplats Idrottspsykologi, prestation och hälsa finns konkreta övningar och andra tips för jobba med mentala färdigheter
- Tips för säsongsplanering
- Svensk Baskets ramverk för spelarutveckling
- Konditionstestet som vi genomförde med U15 kan ni enkelt genomföra på hemmaplan genom appen https://30-15ift.com/
- Fysträning före puberteten
- Fysträning för ungdomar under och efter puberteten pass 1: PDF och Video
- Fysträning för ungdomar under och efter puberteten pass 2: PDF och Video
- Nyckeln till framgångsrik talangutveckling
- Matchen som utvecklingsmiljö
Boktips:
Referenser:
Christensen, M. K. (2009). “An eye for talent”: Talent identification and the “practical sense” of top-level soccer coaches. Sociology of Sport Journal, 26(3), 365–382.
Fahlström, P. G., Gerrevall, P., Glemne, M., & Linnér, S. (2024). Vägarna till eliten. Svensk elitidrott vid ett vägskäl.
Johansson, F. (2019). Träna och coacha unga idrottare. SISU Idrottsböcker.
Kalén, A., Lundkvist, E., Ivarsson, A., Rey, E., & Pérez-Ferreirós, A. (2020). The influence of initial selection age, relative age effect and country long-term performance on the re-selection process in European basketball youth national teams. Journal of Sports Sciences, 39(4), 388–394. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1823109
Kalén, A., Padrón-Cabo, A., Lundkvist, E., Rey, E., & Pérez-Ferreirós, A. (2021). Talent Selection Strategies and Relationship With Success in European Basketball National Team Programs. Frontiers in psychology, 12, 666839. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.666839
Kalén, A., Pérez-Ferreirós, A., Rey, E., & Padrón-Cabo, A. (2017). Senior and youth national team competitive experience: influence on player and team performance in European basketball championships. International Journal of Performance Analysis in Sport, 17(6), 832–847. https://doi.org/10.1080/24748668.2017.1405610
Roberts, A. H., Greenwood, D. A., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F., & Raynor, A. (2019). Coach knowledge in talent identification: A systematic review and meta-synthesis. Journal of science and medicine in sport, 22(10), 1163–1172. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.05.008
Mer från Svensk Basket
Senaste nyheterna
Carina Forell tar plats i IWBF Europes utvecklingskommission
Carina Forell, en välkänd profil inom svensk basket, har nyligen blivit inbjuden att delta i IWBF Europes utvecklingskommission.
Spännande semifinaler i Svenska Cupen
Nästa vecka är det dags för semifinaler i Svenska Cupen. Lagen möts i ett dubbelmöte där sammanlagda poängen räknas.
Klart för omgång 4 USM U15 och U16
I helgen spelades U15- och U16-SM omgång 3 runt om i Sverige. Se hur det gick via länkarna under respektive årgång samt vilka lag som gått vidare till omgång 4.
Unik möjlighet för ungdomscoach - FIBA utbildning
Svenska Basketbollförbundet öppnar nu upp för ansökningar till nästa omgång av FIBA Europe Coaching Certificate (FECC).