NOCCO ny partner!
Nyhetsartikel
Publicerad 2023-02-08

Svensk Basket växer och intresset för landslagen, ligorna, ungdoms- och spontanbasket ökar.
Nu inleder vi och NOCCO ett långsiktigt partnerskap som täcker herr- och damlandslagen samt förbundets streetbasket-tour.
– Vi är glada att NOCCO vill vara med på vår resa framåt. Vi vinner hela tiden ny mark och vi märker att vår sport gör skillnad på alla nivåer, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.
Basket är idag den tredje mest populära idrotten bland unga vuxna (upp till 29 år). Dessutom är vi den mest jämställda lagsporten i Sverige.
– Basket som sport är driven, modig och uppmuntrar till gemenskap och inkludering. Det gör den till en perfekt sport för oss att stötta framöver, säger Bella Jordansson, Marketing Activation Manager på NOCCO.
Treårigt avtal
Partnerskapet mellan Svenska Basketbollförbundet och NOCCO sträcker sig över tre år och trädde i kraft den 1 januari 2023.
– Att få uppbackning av just NOCCO som delar våra värderingar, är ett modernt varumärke på stark frammarsch och dessutom diggar basketens livsstil känns verkligen bra, säger Mats Elsnitz tf kommersiell chef.
Inspirera att vara del av Svensk Basket
Funktionsdrycken NOCCO, som innehåller bland annat koffein som bidrar till att förbättra fokus och uthållighet, har sedan flera år på olika sätt stöttat basketspelare både i Sverige och internationellt.
– Därför är det jättekul att vi nu utvecklar vår satsning och kan stötta förbundet och både herr- och damlandslagen. Det gör att vi kan inspirera fler till att ta del av allt det som sporten har att erbjuda, säger Jordansson.
Det är en välkommen satsning enligt NOCCO-ambassadören och landslagsspelaren Ludvig Håkanson.
– Det är fantastiskt att se att NOCCO även satsar brett på basket framöver. För mig personligen är det viktigt att de som spelar basket för gemenskapen och för att det är roligt också inkluderas, säger Håkanson och fortsätter. NOCCO kan förhoppningsvis bidra till att Svensk Basket tar sig till nya höjder, både på och utanför planen.
Samarbetet med NOCCO kommer synas redan vid damernas och herrarnas landskamper nu i februari.
Vårt största samarbetet
– Att vi och NOCCO valt varandra genom ett av de största samarbeten Svenska Basketbollförbundet har ingått, är en fingervisning om positionen vår rörelse nu börjat ta kommersiellt. Tillsammans med NOCCO kommer vi att kunna fortsätta ta mark, främst inom ramarna för seniorlandslag och vår växande 3×3-tour, men också som hel rörelse, säger Fredrik Joulamo, generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet.
Nästa chans att se landslagsbasket på hemmaplan i Sverige är den 12:e februari, när damlandslaget förväntas krossa det tidigare publikrekordet vid den avgörande EM-kvalmatchen mot Lettland i Avicii Arena. För herrlandslaget väntar Estland i sista matchen i VM-kvalet den 27 februari i Baltiska hallen i Malmö. NOCCO kommer att finnas på plats under båda landskamperna med aktiviteter och dryck.
Om NOCCO
NOCCO är en funktionsdryck, framtagen med aktiva och tränande vuxna i åtanke. Den innehåller koffein som kan bidra till ökad koncentration och uthållighet, aminosyror som kan bidra till minskad muskelnedbrytning vid träning, samt har berikats med fem vitaminer. NOCCO lanserade sin första produkt i december 2014 och finns idag på cirka 40 marknader.
För frågor eller intervjuförfrågningar
Tf kommersiell chef Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20
Kommunikationschef Vitamin Well (NOCCO) Joel Ibson, joel.ibson@vitaminwell.se, 076-6264400
Mer från Svensk Basket
Senaste nyheterna

Information från valberedningen
Enligt gällande stadgar åligger det valberedningen att senast den 10 december året före ordinarie stämma informera om vilka ledamöter av styrelsen som står i tur att avgå och namnen på de som avböjt omval.

Fredrik Joulamo slutar som GS
Efter tre år som landslagschef och tre år som generalsekreterare avslutar Fredrik Joulamo sin anställning på Svenska Basketbollförbundet och går vidare mot ett nytt spännande uppdrag som sportdirektör hos Sveriges Olympiska Kommitté.

Uppkast för nytt samarbete med Min Stora Dag
Svensk Basket inleder ett stolt samarbete med Min Stora Dag. Det finns idag 200 000 barn med allvarliga sjukdomar eller diagnoser i Sverige och vi vill ge några av dessa barn en dag av glädje, en dag att minnas, en dag för att orka fler. Vi kickstartar samarbetet med att bjuda in några av dessa barn till den slutsålda EM-kvalmatchen mellan Sverige och Bulgarien i Göteborg den 22 februari.

Partille Arena slutsåld på rekordtid
När herrlandslaget inleder EM-kvalet mot Bulgarien 22 februari i Partille Arena blir det inför en kokande Göteborgspublik.