NOCCO ny partner!
Nyhetsartikel
Publicerad 2023-02-08

Svensk Basket växer och intresset för landslagen, ligorna, ungdoms- och spontanbasket ökar.
Nu inleder vi och NOCCO ett långsiktigt partnerskap som täcker herr- och damlandslagen samt förbundets streetbasket-tour.
– Vi är glada att NOCCO vill vara med på vår resa framåt. Vi vinner hela tiden ny mark och vi märker att vår sport gör skillnad på alla nivåer, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.
Basket är idag den tredje mest populära idrotten bland unga vuxna (upp till 29 år). Dessutom är vi den mest jämställda lagsporten i Sverige.
– Basket som sport är driven, modig och uppmuntrar till gemenskap och inkludering. Det gör den till en perfekt sport för oss att stötta framöver, säger Bella Jordansson, Marketing Activation Manager på NOCCO.
Treårigt avtal
Partnerskapet mellan Svenska Basketbollförbundet och NOCCO sträcker sig över tre år och trädde i kraft den 1 januari 2023.
– Att få uppbackning av just NOCCO som delar våra värderingar, är ett modernt varumärke på stark frammarsch och dessutom diggar basketens livsstil känns verkligen bra, säger Mats Elsnitz tf kommersiell chef.
Inspirera att vara del av Svensk Basket
Funktionsdrycken NOCCO, som innehåller bland annat koffein som bidrar till att förbättra fokus och uthållighet, har sedan flera år på olika sätt stöttat basketspelare både i Sverige och internationellt.
– Därför är det jättekul att vi nu utvecklar vår satsning och kan stötta förbundet och både herr- och damlandslagen. Det gör att vi kan inspirera fler till att ta del av allt det som sporten har att erbjuda, säger Jordansson.
Det är en välkommen satsning enligt NOCCO-ambassadören och landslagsspelaren Ludvig Håkanson.
– Det är fantastiskt att se att NOCCO även satsar brett på basket framöver. För mig personligen är det viktigt att de som spelar basket för gemenskapen och för att det är roligt också inkluderas, säger Håkanson och fortsätter. NOCCO kan förhoppningsvis bidra till att Svensk Basket tar sig till nya höjder, både på och utanför planen.
Samarbetet med NOCCO kommer synas redan vid damernas och herrarnas landskamper nu i februari.
Vårt största samarbetet
– Att vi och NOCCO valt varandra genom ett av de största samarbeten Svenska Basketbollförbundet har ingått, är en fingervisning om positionen vår rörelse nu börjat ta kommersiellt. Tillsammans med NOCCO kommer vi att kunna fortsätta ta mark, främst inom ramarna för seniorlandslag och vår växande 3×3-tour, men också som hel rörelse, säger Fredrik Joulamo, generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet.
Nästa chans att se landslagsbasket på hemmaplan i Sverige är den 12:e februari, när damlandslaget förväntas krossa det tidigare publikrekordet vid den avgörande EM-kvalmatchen mot Lettland i Avicii Arena. För herrlandslaget väntar Estland i sista matchen i VM-kvalet den 27 februari i Baltiska hallen i Malmö. NOCCO kommer att finnas på plats under båda landskamperna med aktiviteter och dryck.
Om NOCCO
NOCCO är en funktionsdryck, framtagen med aktiva och tränande vuxna i åtanke. Den innehåller koffein som kan bidra till ökad koncentration och uthållighet, aminosyror som kan bidra till minskad muskelnedbrytning vid träning, samt har berikats med fem vitaminer. NOCCO lanserade sin första produkt i december 2014 och finns idag på cirka 40 marknader.
För frågor eller intervjuförfrågningar
Tf kommersiell chef Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20
Kommunikationschef Vitamin Well (NOCCO) Joel Ibson, joel.ibson@vitaminwell.se, 076-6264400
Mer från Svensk Basket
Senaste nyheterna

Pizza Hut ny partner till streetbasket och USM
Pizza Hut Sverige tar en härlig slice av Svensk Basket genom att kliva in som partner till sommarens heta streetbasket/3x3-aktiviteter och som ny partner till USM.

Första svenska basketlaget i Special Olympics
I sommar avgörs Special Olympics World Games i Berlin och för första gången någonsin kommer ett svensk basketlag att delta i evenemanget, med spelare från Basketligan Special.

Basketens positiva kraft i samhället - paneldebatt vid Järvaveckan
Svensk Basket gör en stor insats i det svenska samhället för att främja social inkludering, integration, hälsa och välbefinnande och minska utanförskap. Vi skulle dock kunna göra så mycket mer med bättre förutsättningar. Men för att klara av det krävs långsiktiga satsningar. Vi måste komma bort från projektsjukan i Sverige och i stället göra rejäla satsningar.

Nytt arbetssätt för Valberedningen
Vid vårt extra Förbundsmöte den 22 april röstades det igenom att samtliga föreningar som är anslutna till SBBF nu är röstberättigade. Valberedningens arbete har därför breddats och behöver hitta nya arbetssätt för att fånga in tankar, åsikter och förslag inför Förbundsmötet 2024.